Spørgsmål

Her kan du få svar på en række spørgsmål angående købet af byens boghandel og andelsselskabet FredensborgFordi a.m.b.a.
Finder du ikke svaret på dit spørgsmål her, er du også meget velkommen til at kontakte bestyrelsen.

Mød bestyrelsen
I oktober vil en eller flere fra bestyrelsen være til stede i boghandlen onsdage kl. 16.30-17.30 og lørdage kl. 10-12. Kom endelig ned og få en snak eller køb dit andelsbevis.

Spørgsmål om købet af byens boghandel

Hvornår overtager FredensborgFordi a.m.b.a. officielt boghandlen? 

Den 1. milepæl er nået med solgte andelsbeviser for 650.000 kr., og FredensborgFordi a.m.b.a. er påbegyndt købsprocessen for at kunne overtage Fredensborg Boghandel per 1. januar 2020.

Hvad sker der indtil FredensborgFordi a.m.b.a. overtager boghandlen per 1. januar 2020?

TO-DO listen er lang og bestyrelsen har travlt. Overtagelsen indebærer alt fra udformningen af forskellige kontrakter til at overtage boghandlen, f.eks. købs- og lejekontrakt med Poul, ansættelseskontrakter, leverandørkontrakter, etc. Desuden er vi i dialog med Jeanette og Heidi ift. fremtidig drift og bemanding, køb af nyt kassesystem, bogholdersystem, planlægning af opfriskning af lokalet, og i sidste ende statusoptælling af varer.  For at blive bedst rustet til opgaven gør bestyrelsen sig også klar til at komme i lære i boghandlen.

Udbetales dividende for min investering i boghandlen? 

Selskabet udbetaler ikke dividende. Alle midler går til at drive dels boghandlen samt aktiviteter og arrangementer i boghandlen, til at kunne donere midler til sociale og kulturelle formål i bymidten og til at kunne investere i andre butikker i bymidten.

Udbetales dividende for min investering i boghandlen? 

Selskabet udbetaler ikke dividende. Alle midler går til at drive dels boghandlen samt aktiviteter og arrangementer i boghandlen, til at kunne donere midler til sociale og kulturelle formål i bymidten og til at kunne investere i andre butikker i bymidten.

Fortsætter de nuværende ansatte med at arbejde i boghandlen?

Ja, Jeannette vil varetage den daglige drift af boghandlen sammen med Heidi. Begge har arbejdet i boghandlen i mange år og glæder sig til samarbejdet med FredensborgFordi.

Hvordan er behovet  for de 650.000 kr. fordelt i forbindelse med købet af boghandlen?

For at købe boghandlen skal FredensborgFordi a.m.b.a. rejse minimum 650.000 kr. Dette beløb bliver fordelt således: 50.000 kr. til goodwill til nuværende ejer, estimeret 500.000 kr. til køb af varelager og 100.000 kr. til den fremtidige drift, nyt kassesystem og renovering af lokalet.

Er der foretaget nedskrivning for varelageret dvs. ukurante varer? 

Når FredensborgFordi a.m.b.a. har den nødvendige kapital i selskabet til at købe boghandlen, vil der ske en statusoptælling af lageret, heri inkluderet en nedskrivning for ukurante varer.
Det vil sige, at hvis det viser sig på
det givende overtagelsestidspunkt, at varelageret eksempelvis er 421.000 kr. værd, så er det det beløb FredensborgFordi a.m.b.a. betaler for varelageret - FredensborgFordi a.m.b.a. betaler dermed den faktiske værdi for varelageret.

Er der er en sund økonomi i overtagelse af Fredensborg Boghandel og den videre drift? 

Ja - Vi har gennemgået de sidste 5 års regnskaber fra Fredensborg Boghandel. Ud fra den viden har vi udarbejdet et driftsregnskab, der er konservativt estimeret og viser et driftsoverskud på 100.000 kroner.

Kan jeg se regnskabet for 2018? 

På nuværende tidspunkt er Fredensborg Boghandel drevet som en ejerleddet enkeltmandsvirksomhed. Der er driftsmæssigt/økonomisk forskel på at drive boghandlen som en ejerleddet enkeltmandsvirksomhed i forhold til et andelsselskab. Derfor vil regnskabet ikke være retvisende for FredensborgsFordi a.m.b.a.’s drift af boghandlen. Samtidigt er det ikke op til bestyrelsen i FredensborgFordi a.m.b.a. at udlevere et regnskab, der vedrører et firma, der ikke ejes af FredensborgFordi.  Efter Fredensborg Fordi’s første generalforsamling vil vores regnskabet ligge offentligt tilgængeligt.

Hvilke produkter kan jeg købe med de 10% rabat, som jeg får som del af at være andelshaver? 

Din rabat som andelshaver gælder for de fleste produkter i boghandlen. Medbring dit andelsbevis i boghandlen for at få 10% rabat efter at FredensborgFordi a.m.b.a har overtaget boghandlen.

Hvad sker der hvis, der ikke købes nok andelsbeviser, og der dermed ikke er nok penge til at købe boghandlen?

Hvis det ikke lykkes at samle nok penge ind, får du dine penge retur minus din andel af det beløb, det har kostet at stifte andelsselskabet. Stiftelsesbeløbet vil bestå af udgifter til køb af domæne, hjemmesidehosting, afgifter til skat og lignende. Stiftelsesbeløbet vil blive ligeligt fordel mellem alle andelshavere. Et tænkt eksempel: Stiftelsesbeløbet er 500 kr. Der er 10 andelshavere, hvilket betyder, at hver andelshaver får deres penge retur minus 50 kr.

Hvor meget af boghandlen kan man eje?

FredensborgFordi a.m.b.a. bygger på princippet om 1 person, 1 stemme. Det kan derfor aldrig blive sådan, at der kan være enkeltpersoner, der ejer størstedelen af andelsselskabet. Alle andelshavere kommer til at eje FredensborgFordi a.m.b.a. i fællesskab og alle har samme stemme uanset hvor mange penge, man har købt andelsbevis for.

Hæfter jeg personligt, hvis det går dårligt med boghandlen? 

FredensborgFordi er et andelsselskab med begrænset ansvar (a.m.b.a.). Det betyder, at du kun kan miste de penge, som du har betalt for dit andelsbevis(er).

Hvordan kan man købe et andelsbevis med kontanter?

Alle onsdage (kl. 16.30-17.30) og lørdage (kl. 10-12) i september og oktober vil bestyrelsen være til stede i boghandlen og hjælpe dig med at købe dit andelsbevis med kontanter.

Hvad er det nuværende overskud i boghandlen? 

Det ligger på ca. 200.000 kr., men boghandlen drives pt. som en ejerledet virksomhed, hvilket giver nogle andre økonomiske vilkår. FredensborgFordi a.m.b.a. har udarbejdet et driftsbudget, der anslår et overskud ud fra de nuværende vilkår og betingelser på ca. 100.000 kr.

Hvem ejer lokalet, når andelsforeningen overtager boghandlen? 

Poul, der er den nuværende ejer af boghandlen og lokalet, vil fortsat være ejer af lokalet efter at FredensborgFordi a.m.b.a. har overtaget boghandlen. FredensborgFordi vil så leje lokalet af Poul til drift af boghandlen.

Spørgsmål om andelsselskabet FredensborgFordi a.m.b.a.

Hvordan bruges de penge, som jeg har indbetalt og fået andelsbevis på?

De vil blive brugt til at købe og drive boghandlen videre.

Kan jeg købe flere andelsbeviser?

Ja - du kan købe lige så mange andelsbeviser, du ønsker. Køb andelsbeviser her.

Kan jeg få mine penge retur?

Ja - og hvordan du kan få det er bestemt af vores vedtægter.

Kan jeg give et andelsbevis som gave?

Ja, det kan du godt! Du skal bare huske at skrive gave-modtagerens navn på andelsbeviset/erne. Andelsbeviser er personlige, så derfor skal personens navn fremgå.

Kan min virksomhed købe et andelsbevis?

Ja, andelsbeviser kan købes af virksomheder og trækkes fra som en udgift. Vi anbefaler, at du rådfører dig med din bogholder i forhold til bogføring af udgiften.

Hvad sker hvis FredensborgFordi ikke kan løbe rundt og generere et overskud?

Så bliver FredensborgFordi a.m.b.a. nødt til at lukke til sidst. Det kan også betyde, at de penge, du har brugt på dit/dine andelsbevis/er går tabt. Men FredensborgFordi a.m.b.a. eller banker/kreditorer vil aldrig kunne kræve, at du skal være med til at dække et eventuelt underskud. Det er derfor, at et andelsselskab er et selskab med ‘begrænset ansvar’.

Hvad er et a.m.b.a.?

A.m.b.a. står for ‘andelsselskab med begrænset ansvar’. Det er et selskab, der fungerer på samme måde som COOP og vores SuperBrugs her i byen. Den grundlæggende forskel på et andelsselskab og et privatejet selskab (som feks. et IVS, enkeltmandsvirksomhed eller anpartsselskab (aps)) er, at:
1) Flere ejer selskabet sammen og man kan frit træde ud (hvordan er reguleret ved vedtægterne).
2) Vedtægterne regulerer hvordan selskabet skal drives (samt relevant lovgivning).
3) Andelshavere hæfter ikke personligt for andelsselskabets forpligtelser. Dvs. du kan ‘kun’ miste de penge, du har betalt for dit andelsbevis(er).
4) Der er lige stemmeret uanset antallet af andele, man har købt. Det vil sige: En person, en stemme. Ingen kan købe sig til et flertal.
5) Andelsselskabet skal fremme andelshavernes økonomiske interesser, det vil sige: Der skal være en økonomisk fordel ved at være andelshaver. Derfor får du bl.a. 10% i rabat, når du som andelshaver handler i boghandlen.

Hvem kan blive valgt ind i bestyrelsen?

Alle der er andelshavere kan blive valgt ind i bestyrelsen. Læs i vedtægterne hvad du skal gøre for at stille op til valg.

Hvor længe sidder den stiftende bestyrelse?

Halvdelen af den stiftende bestyrelse er på valg efter et år (dvs. til generalforsamlingen 2020) og den anden halvdel sidder i 2 år og er på valg i 2021. Se også i vedtægterne.